۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۵۹۰۰۷۳

یادداشت | حدفاصل میان فقها و استراتژیست‌های غربی

یادداشت | حدفاصل میان فقها و استراتژیست‌های غربی
میان استراتژیست‌ها به عنوان مغز متفکر جریان غرب در مقابل فقهای ما در جریان اسلامی فاصله‌ها و تفاوت‌های زیادی وجود دارد. یکی از نقاط فاصله با غربگراها، ویژگی مردمی بودن علمای شیعی است.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بررسی نظام اندیشه‌ای و فعالیت‌های استراتژیست‌ها و در مقابل آن اقداماتی که از سوی فق‌های ما انجام می‌شد، دلیل حدفاصل ما با غرب و مسئله‌سازی غرب در مقابل اسلام است. امروز مشکلاتی که بر سر روحانیت شیعه ایجاد شده است، سرچشمه از مشکلاتی دارد که برایش ایجاد کرده‌اند.
این مشکلات را که به خاطر توان ورود و ضریب نفوذ روحانیت در میان مردم ایجاد می‌شود و دشمن با قدرت رسانه‌ای خود به تخریب وجوه حیثیتی مراجع، علما و بزرگان می‌کند تا بتواند ضربات خود را با این بهانه بر پیکره اسلام وارد کند.
غرب‌ستا‌ها این روز‌ها کجایند؟
یکی از مهمترین استراتژیست‌ها حال حاضر غرب کسینجر است، هنری آلفرد کسینجر دیپلمات معروف آمریکایی و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده امریکا در ۲۷ مه ۱۹۲۳ در خانواده‌ای یهودی الاصل در کشور آلمان، شهر فورت به دنیا آمد.
کسینجر در دوره ریچارد نیکسون به عنوان وزیر امور خارجه امریکا مشغول به کار شد و پس از پایان دوره نیکسون به خاطر رسوایی واترگیت در همان سمت با جرالد فورد به همکاری ادامه داد. او در سال ۱۹۷۳ م. به خاطر تلاش‌هایش برای پایان بخشیدن به جنگ ویتنام جایزه صلح نوبل را گرفت. از وی به عنوان یکی از استراتژیست‌های ارشد امریکایی نام می‌برند.
از مهمترین فعالیت‌های موفقیت‌آمیز کیسینجر می‌توان به این موارد اشاره کرد: مذاکرات مربوط به محدودسازی سلاح‌های استراتژیک میان آمریکا و شوروی که منجر به پیمان سالت شد (۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲)، برقراری رابطه میان آمریکا و چین با اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ پنگ در ۱۹۷۲، نقش مؤثر در خاتمه بحران ویتنام که جایزه صلح نوبل مشترکی را برای او و له دوک تو طرف مذاکره ویتنامی او به ارمغان آورد.
هنری کیسینجر یک نسخه از کتاب دیپلماسی که توسط شخص وی تألیف گردیده را به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هدیه داده است و در صفحه نخست آن نوشته است: «تقدیم به دشمن قابل احترام، ظریف» [۱]فرانسیس فوکویاما
فوکویاما یکی از جوان‌ترین استراتژیست‌های غربی است و عده بسیاری او را با نظریه پایان تاریخ می‌شناسند. هرچند خودش بعد‌ها این نظریه را نقض کرد و امروز در مقابل تئوری خود به نظریه‌پردازی جدید پرداخت. به اعتقاد فوکویاما در دوران پس از جنگ جهانی دوم، ارزش‌های لیبرال دموکراسی در سراسر جهان به ویژه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به صورت یک جریان غالب و مسلط درآمده است.
البته این نظریه نیز دیرزمانی نپایید و امروز بعد از مشکلات عدیده‌ای که در اروپا به وجود آمده است، جلیقه زرد‌ها در فرانسه قیامتی به پا کرده‌اند و امروز نیز به هلند، بلژیک و چند کشور دیگر سرایت کرده است. مردم دیگر در دامن لیبرال دموکراسی نمی‌توانند زندگی کنند و به خودشان اجازه بدهند که به راحتی فریب بخورند.
امروز غرب با وجود استراتژیست‌های مختلف به پایان راهی رسیده است که ظرفیت وجودی آن به نفع اسلام است.علمای شیعه، دروازه‌بانان محبت
شیخ عبدالکریم حائری یزدی در حوزه علمیه سامرا درس خواند و دوازده سال تمام به تحصیل علم پرداخت. ایشان به دعوت مردم اراک عزم سفر به ایران کرد و تا سال ۱۳۴۰ در خدمت حوزه علمیه شهر اراک بود. اوایل بهار ۱۳۰۱ پس از دو ماه از اقامت آیت الله حائری در قم با تشکیل جلسه‌ای با حضور علما، بازاریان و کسبه تهران برگزار شد که بزرگانی همچون آیت الله بافقی، آیت الله کبیر و فیض در آن حضور داشتند و در نتیجه مدیریت حوزه علمیه به آقای حائری محول شد.
مهمترین کار میدانی آیت الله حائری تشکیل حوزه علمیه قم و عبور دادن آن از گردنه‌های سخت تاریخ بود تا به علمای دیگر رسید.
امام خمینی میدان‌دار مبارزه
امام خمینی در دوران زعامت آیت الله بروجردی تمام تلاش خود را در ابعاد حوزوی مصروف داشتند و از اقتدار مرجعیت و حوزه‌های علمیه از سویی و رصد برنامه‌ها و اهداف رژیم شاهنشاهی از سوی دیگر تلاش داشتند تا از نفوذ عناصر کج فهم و راحت‌طلب در ساختار حوزه جلوگیری نمایند.
ایشان نظریه ولایت فقیه را مطرح نمودند، آن را تدریس کردند و در هنگامه عمل نیز به اجرای این طرح پرداختند و پایه‌گذار حکومت ولایت فقیه شدند. اولین قدم ایشان سخنرانی سال ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه بود؛ که در نتیجه آن امام خمینی را دستگیر کردند و بعد از تا بهمن ۵۷ ایشان در تبعید به سر می‌برد.
اختلاف‌ها، تهدید‌ها و فرصت‌ها
میان استراتژیست‌ها به عنوان مغز متفکر جریان غرب در مقابل فق‌های ما در جریان اسلامی فاصله‌ها و تفاوت‌های زیادی وجود دارد. یکی از نقاط فاصله با غربگراها، ویژگی مردمی بودن علمای شیعی است. علمای ما مردم‌دار بودند و مقبولیت‌شان را بر اساس واقعیت درست به دست آورده بودند. در حالی که شاید به صورت معدود بتوان بعضی استراتژیست‌های غربی را به تمام مردم غرب شناساند.
مسئله دوم در میدان بودن فق‌ها و بزرگان شیعه است. یکی از دلایل نفوذ سکولاریسم در حوزه علمیه دقیقا گرفتن روح عمل‌گرایی از جریان طلاب و به حاشیه راندن آن‌ها است. به عنوان مثال طرح ابتکاری تاسیس شبکه ولایت و حضور شاگردان آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله حسینی قزوینی در این شبکه سبب شد تا شبهات بسیاری از وهابیت خنثی و خاموش شود و اگر این نبود امروز بیشتر از قبل جریان وهابیت از سوی، بهائیت، احمد الحسن و ... به تاروپود ما می‌زدند و مشکلاتی را ایجاد می‌کردند. /۹۱۸/ی۷۰۳/س
مهدی کمالی
ارسال نظرات